om oss

En pärla i Stockholms skärgård

Kyrkviken och huset som idag är Motorverkstan har en spännande historia. Min bekantskap med Djurö började när jag på 80-talet var fördäcksgast på den klassiska segelbåten Vagabond med hemmahamn här. 2013 återvände jag till Djurö och driver nu Motorverkstan bistro & bar ihop med matkreatören Erik Löth och min barndomsvän Pontus Brolin.

 

Vi tackar för varje sommar vi får tillbringa på Djurö. Att få förena mat och dryck på en underbar plats med sköna människor är en dröm som går i uppfyllelse. Trots vår korta historia på den här adressen märker vi att många uppskattar det vi gör. Vår ambition är att utveckla denna skärgårdspärla och se till att platsen fortsätter vara den mötesplats den varit genom århundraden.

 

anders andersson  |  livsnjutare

anders

livsnjutare

erik

matkreatör

pontus

hamnkapten

Det var i mars för tre år sedan som vi återigen kom ut till Kyrkviken, förälskade oss i stället och köpte restaurangverksamheten av Dag och Christine. Motorverkstan har varit ett äventyr och vi hoppas det kommer fortsätta vara det med många nya karaktärer i historien.

Motorverkstans historia

Första gången en krog byggdes på Djurö var år 1659. Då gavs tillstånd att driva krogrörelse ”för sjöfarande och öbor”. Detta i en tid när svenska flottan ofta låg för ankar utanför Kyrkviken och 1000-tals sjömän rörde sig i området under perioder. Sjökrogen byggdes där prästgården ligger idag och intill byggdes ett kapell som idag är Djurö Kyrka. På Djurölandet byggdes sedan Djurönäs herrgård där besättningsmän inhystes medan skeppsbefäl bodde i den gamla sjökrogen. Många sjöfarare, såväl svenskar som tyskar, danskar och engelsmän tog in på herrgården och stannade ibland i flera veckor i väntan på förlig vind.

 

Historien om Motorverkstan börjar med kapten och skutskeppare Johan Erik Jansson. Han byggde 1870 briggen Joel på en stapelbädd som låg där Djurö båtvarv ligger idag. Det skulle ta till 1920-talet innan Alf Jansson, Kapten Janssons sonson, bygger Djurö Båtvarv. Han anställer motormeck Willhelm Ehrsson och börjar arbeta med marinmotorer. Under sin tid på varvet köpte han bilmotorer från Ford, modell B och konverterade dessa till båtmotorer. Bland annat genom att tillverka egna backslag och kylsystem. Verksamheten växte och 1937 byggdes en ny verkstadsbyggnad i anslutning till varvet. Fem generationer senare i Jansson-Sundström släkten öppnar Dag Sundström och hans fru Christine krog i sin farfars farfars gamla motorverkstad.  Det var första gången på 350 år som Kyrkviken får en krog igen.

 

Det skulle dröja till mitten av 1800-talet och ångbåtens tid innan turisterna skulle hitta till Djurö och börjar hyra in sig hos skärgårdsbefolkningen. Nu börjar även sommarställen byggas.

– Två gånger om året åkte man in till stan på min farmor och farfars tid. Det var en gång innan jul för att julhandla och en gång på våren. Tre dagar tog det. Dag ett åkte man ångbåten in till stan och checkade in på Hotell Reisen på skeppsbron. Dag två var man på stan och åt middag på Grand Hotell och dag tre var det hemfärd, säger Dag Sundström.

Innan Djuröbron byggdes 1962 kunde upp emot 300 bilar samlas i väntan på färjetransport till fastlandet. Tant Lisa såg en affärsmöjlighet och öppnade en kiosk vid infarten till motorverkstan. Grusplanen, som idag är Motorverkstans gästparkering, drog även till sig raggare och Lisa hade ett fasligt besvär att hålla ordning. Av raggarna kallades hon för ”gökuret” eftersom hon ofta fick sticka ut huvudet genom kioskluckan och tillrättavisa ungdomarna.

 

Från Vinbergs båtvarv inne i fladen såg Birger Bridell att motorverkstan stod tom. Han flyttade in med sin fru Kerstin och tillsammans hade de i flera år bensinmacken som låg där motorverkstans bryggdäck är idag. I år firade Kerstin sin 90års dag i sin gamla lägenhet som idag är Motorverkstans festvåning.

- Det var så härligt att få visa barn och barnbarn Motorverkstan. Nu åt vi röding och jag kommer ihåg hur det var när jag tidiga mornar åkte till Stavsnäs och hämtade böckling från Haröfiskarna som vi sedan sålde på bryggan, säger Kerstin.

Vid macken kunde barnen köpa glass och titta på Polisbåten, en Glastron med dubbelmontage. Tillbaka i hemmahamn är samma båtmodell i motorverkstans ägo. Då var den svart, idag är den blå. Härifrån utgick även tandläkarbåtarna Plomben 1, 2, 3.

- Jag kommer ihåg min farfars röda Mazda, säger Jennie Peterzén när hon sitter i Bistron och planerar sin bröllopsfest som ska hållas två veckor senare. Farfar körde in bilen där toaletterna är idag. Det som är matsal var då hans garage. Här fick jag och min bror inte leka på den tiden, säger hon.

På varvet hade man inte investerat på länge utan jobbade kostnadseffektivt. Stora trärullar användes vid förflyttning av båtar på land. En omodern teknik som gav varvet smeknamnet ”Flintas boatyard”.

 

När Kappseglaren Per Wermelin tar över rörelsen på 80-talet blir varvet centrum för renovering av gamla R-båtar. 20 år senare när Dag Sundström ärver Djurövarvet byggs bryggor och verkstad ut. Dag förvärvar kort efter det motorverkstan av Erik Peterzén och nu blir motorverkstan och varvet ett. Dag och Christine genomför en större renovering av huset och öppnar restaurang. På varvet tar Jonas Algernon över verksamheten med Thomas och Dan Karlström.

 

Tillbaka till toppen